Рекламата е един познат прийом от политическата действителност и пазарната икономика, водещ до манипулация на съзнанието на хората.
Преди всичко трябва да знаем, че целта е да се завладее подсъзнанието. Какво всъщност е то и защо му се придава толкова голямо значение ? Учените го определят като качествено различна, скрита активност на мозъка, която може да оказва дълбоко влияние върху поведението и сложните форми на приспособяване и възприемане на усещанията, осъществено чрез сетивните органи. Съзнанието неизбежно се основава върху неосъзнаваните процеси, протичащи в мозъка и душата. Процесите на възприемане на информацията и преработването в нервните клетки на мозъка има точно такъв неосъзнаван характер и само резултатите от тази работа стават достъпни за съзнанието. Чрез своите сетивни органи човек получава огромно количество информация. В по-голямата си част тя остава неосмислена, но взема активно участие във формирането на нашите чувства, преживявания, желания.
На пръв поглед подсъзнанието не се поддава на нашето съзнателно влияние. Но това не е така. Ние можем да накараме себе си да се събудим в определено зададено време. Можем също така да се накараме да запомним какво е необходимо да направим на определено място, в определено време и при определени обстоятелства. Ние въвеждаме в подсъзнанието си определена информация, която при определените от нас условия трябва да заработи. Но вътрешните механизми на тази подсъзнателна работа за нас са неизвестни. Ние виждаме само резултатите на тази вътрешна, скрита от нашето съзнание дейност на душата и мозъка.
В предния постинг споменах за ролята на последователните повторения и резултатите от тях. Не е по-различно и при рекламите. Тези мантри, това непрекъснато повтаряне на едно и също, се прави по една проста причина - да се програмира подсъзнанието да приеме тази реалност. Подсъзнателните послания в рекламите, политическите предавания и т.н. са смайващи като количество. “Сублимално” означава “под прага”, с други думи, подсъзнанието вижда и поглъща всичко. Подсъзнанието ми възприема абсолютно всичко в стаята, докато съзнателният ми ум възприема съвсем малка част от всичко това. Подсъзнателните, или сублималните, послания се обръщат към подсъзнанието, докато съзнателният ум въобще не ги осъзнава. Ето един прост пример отпреди години: във филми са вкарвали кадър с бутилки Кока-Кола точно преди почивката. Кадърът се появявал толкова за кратко, че съзнанието не го долавяло, но подсъзнанието улавя всичко. Подсъзнанието приема посланието “Кока-Кола, Кока-Кола...” и в резултат продажбите на Кока-Кола скочили. Включвани са и други подсъзнателни послания – “Жаден съм, жаден съм...” - пак с такава цел. Ако погледнете рекламите във вестниците и телевизията, сублималното манипулиране на подсъзнанието е огромно. Ето един пример. Около 5 % от хората го улавят. Тук има подсъзнателно послание, което, ако ви го покажат, е кристално ясно. Както казах, според изследването, около 5 % от хората го виждат, а останалите - не.
Какво правят те? Искат да ми продадат нещо само за секунда? Не това е идеята. Идеята е за тази секунда да се вкара в подсъзнанието подсъзнателното послание. Буквално, това е хипнотичен ключ, създаден да се задейства, когато влезете в магазина и видите продукта. Тогава нещата се задействат и си купувате продукта. Така действа този механизъм. Това не се случва, само когато се опитват да ви продадат торта или бутилка джин. Това става и в политическите реклами, изявления и в медиите като цяло. Така се манипулира подсъзнателната ни реалност
А да ви прави впечатление в колко много реклами има сексуални послания ? Подвеждат ни да вярваме, че живеем в сексуално освободено общество. Всъщност, живеем в сексуално потиснато общество. Ние отричаме толкова много неща, които не ни изнасят, не само сексуалните. Чрез подсъзнателните послания се манипулира точно това. Чрез сексуалните подсъзнателни послания ви привличат на подсъзнателно ниво чрез рекламата, макар съзнателният ум да не знае защо е привлечен. Съзнателният ум, който отрича сексуалността и много други емоции, изключва онова, което гледа. Така те имат прекрасната изгода да привлекат хората към рекламата на подсъзнателно ниво, докато съзнателният ум не вижда какво точно го привлича.
Могат да бъдат дадени още десетки примери , но аз смятам да се огранича до тук. При всички положения отделените пари за закупуването на рекламиран продукт е най-малката загуба,която системата е нанесла на хората. Тоталното контролиране на човешкото съзнание, вследствие на всички тези похвати за въздействие води до потискане на личността, отчуждаване на хората един от друг, живот на границата между две реалности и в крайна сметка – превръщането на човека в биоробот.
Затова смятам, че задача на всеки е да се отнася с повишено внимание към подаваната от системата информация и знаейки как действа тя – да не се оставя да го програмира безкрайно.
:))) Разбира се, но я погледни какво става наоколо ? Да не говорим за рекламите за отпускане на кредити - фактите говорят :(
:) Хубав, слънчев ден ти желая !
:) Хубав, слънчев ден ти желая !
Мерси, и твоят да е слънчев , pameladiaz :)
08.05.2010 10:52
Прав си , но въпреки стореното с тези кредити никога не е късно да си отворим очите ;) Затова и писах всичко това !
?! От такова мислене манипулациите продължават и системата затвърждава доминацията в съзнанията на хората !
Така е по-удобно - освобождава от необходимостта на осмислянето ;) До болка познато :(
08.05.2010 11:04
Ето, че не се разбираме - къде видя, че оспорвам самата реклама , която по своята същност е нещо неутрално ? Дали ефектът и ще е положителен или негативен зависи именно от неоповестените цели, които тя преследва, а в съвременния вариант определено преобладава второто ;) Дано съм била по-ясна !
Вярно, не се сетих за това, но неслучайно казвам, че има още десетки примери . Важното е основното - как ни манипулират ;)
08.05.2010 11:24
Прегледах и не видях нещо ново , пак повтарям - не я отричам нея, изясних вече кое ;)
:) Едва ли може да се спори с това , правилно отбелязваш .
08.05.2010 12:01
Съгласна съм за доминиращя финансов мотив, нали сега рекламите са водещо перо за всеки . Но и внушенията не трябва да се пренебрегват , сигурно на Вас не влияят така ако съдя от казаното, но при повечето ...
:) Mерси, темата е много голяма и всеки може да се замисли над нея .
08.05.2010 13:44
:) Мерси. Още докато бях рекламен агент се зарекох, че тези неща трябва да се споделят с останалите . Разбираш ме !
08.05.2010 15:58
:) Да си призная - и аз в миналото съм правила същите неща, но ето че ми светна какво е реалното положение. Не на последно място роля в това изигра фактът, че бях рекламен агент ;)
Поздравления,galatceq!:))
При теб е винаги приятно и полезно!:)))
Поздравления,galatceq!:))
При теб е винаги приятно и полезно!:)))
:) И много добре правиш , явно подсъзнателно си доловила какво се крие зад всичко това . Поздрави и за теб :)
Евентуално, в крайна сметка всеки индивид би могъл да бъде поставен под контрол, като се изучат неговите консуматорски навици и предпочитания. Тази информация се събира с помощта на щрих-кода върху опаковките на стоките при пазаруването с кредитни и дебитни карти. В бъдеще, за да се предотврати възможността за злоупотреби с кредитни карти, върху челото или ръката на законния им собственик ще бъде татуиран щрих-код, невидим при нормално осветление
Евентуално, в крайна сметка всеки индивид би могъл да бъде поставен под контрол, като се изучат неговите консуматорски навици и предпочитания. Тази информация се събира с помощта на щрих-кода върху опаковките на стоките при пазаруването с кредитни и дебитни карти. В бъдеще, за да се предотврати възможността за злоупотреби с кредитни карти, върху челото или ръката на законния им собственик ще бъде татуиран щрих-код, невидим при нормално осветление
Нищо чудно, на всеки е известно как информацията от кредитните карти се проследява . Мерси за допълнителното инфо :)
:) Съгласна съм с твоето уточнение, споменах само за подсъзнанието, за да бъде достъпно . Поздрави и лека вечер :)
08.05.2010 20:31
:) Добър ден , не е чак сега ;)
09.05.2010 09:29
това с 25 кадър е ДОКАЗАНА ИЗМИСЛИЦА))))
ако беше вярно- ех, колко лесна ще е работата на всички маркетолози))))
това, че рекламите се правят, за да ни карат да потребяваме - така е, но не пиши гпупости, олекваш)))
това с 25 кадър е ДОКАЗАНА ИЗМИСЛИЦА))))
ако беше вярно- ех, колко лесна ще е работата на всички маркетолози))))
това, че рекламите се правят, за да ни карат да потребяваме - така е, но не пиши гпупости, олекваш)))
Имаш ли сигурни източници, че е измислица ;) Като чуя някой да ми се врича, че е отлично осведомен кое как е - бягам надалеч !
Подчертано антивоенно настроена съм, доколкото знам всяка инвазия в историята - поне от по-ново време е съпроводена от големи манипулации .
Ето да го копирам и за всички незапознати...
'' Но историята на 25-ия кадър е следната.
През 1957 г. американският психолог Джеймс Уайкъри прави интересен експеримент: прожектира документален филм и в даден момент с помощта на допълнителен апарат показва на екрана реклама на кока-кола. Кадърът се появява за свръх кратко време и зрителите изобщо не осъзнават, че виждат ода за прословутата напитка. След сеанса обаче се скупчват на бюфета, за да си купят бутилка кока-кола. В киното и телевизията кадрите се сменят 24 пъти в секунда, затова този метод на въздействие е назован "25-ият кадър". Според Уайкъри и мнозина негови колеги прожекцията на рекламата обработва подсъзнанието - информацията се отпечатва в мозъка на зрителя механично, той няма понятие за това.
До края на миналия век изследвания на ефекта от 25-ия кадър се провеждат в различни държави. Върху стандартен телевизионен сигнал например наслагват ново изображение - мъничка геометрична фигурка или точица бяга по екрана, очертавайки концентрични окръжности, обединени в спирала. Всичко това става толкова бързо, чe зрителят не го съзира. ''
25 кадър
какво е 25-ти кадър?
ще използвам определението от сайта на сблъсък като най-достъпно написан и обяснен на български а иначе литература в интернет по въпроса никак не липсва:
“Повечето хора са наясно какъв е принципът на киното: отделни снимки (кадри) се сменят с голяма бързина – стандартът е 24 кадъра от кинолентата да преминат пред окото за 1 секунда. Нашето зрение е така устроено, че долавя само промяната в тези отделни статични кадри и мозъкът ги регистрира като движение. Ако на кинолентата се добави един-единствен кадър, който да е различен, окото на зрителя ще го отчете, но тъй като това е само една двайсет и пета част от секундата, мозъкът само ще го регистрира без да го допуска до съзнанието. Според психолозите, слагането на 25-и кадър може да се използва като метод за подсъзнателно влияние върху зрителя. В киното е забранено да се влага 25-и кадър с рекламна цел. Иначе този метод се използва от художествени събражения: в зависимост от това какво има на самия кадър – би могло да се постигне желано въздействие върху зрителя. Например, в криминален филм един 25-и кадър би могъл да събуди чувство на тревожност; в един еротичен (не порнографски) филм 25-и кадър с актова сцена може да предизвика възбуда и т. н. Но всичко това не можа да навреди на психиката. Ефектът трае докато сте в киносалона. ”
добавям лекичко за да не бъде едностранчиво (понеже това са оправданията на предаването по повод обвиненията към тях, че ползват такъв за въздействие) и допълнението от сайта на тангра:
“25-ти кадър e термин, останал от времето, когато кадрите са били 24 и не се има впредвид вмъкване на допълнителен кадър буквално, а замяна на 25-тия съществуващ кадър с друг манипулативен. В някой случай, кадрите са повече от 1/25, но скоростта на възпроизвеждане, възпрепятства тяхното съзнателно
възприемане”
ето и няколко синтезирани линка, които ми хванаха окото:
http://english.mn.ru/english/issue.php?2002-32-25
http://www.imadrugpat.org/btv.htm
http://www.digsys.bg/bgnews/show_story.html?issue=90988728&media=47454702&class=47458062&story=183800448
http://www.tangra.org/db/vnusheniq/video/btv.html
….
какви мисли му минават на човек като изчете това?
забележка:
цитираните линкове изразяват отношение на авторите на статиите и материалите от тях. тъй като ми е невъзможно да проверя достоверността им не ангажирам мнението си с тях. просто ги цитирам като източник на информация, общодостъпен в интернет и свободен за всички. правата върху материалите са на техните собственици.
http://www.ambientdefocus.com/weblog/?p=108
:)) Извод - вярвайте само и единствено на Уикипедия , така ли да разбирам ;)
Струва ли ми се или си мислиш, че споря с теб ?
п.п: сега ще се разбере кой не пие сутрин достатъчно кафе ... :D
09.05.2010 10:09
след 1957 година експериментът с кока колата е повторен поне 50 пъти. без никакъв ефект (понеже това не е готина новина го пише само в специализираните учебници по маркетинг и по психология). до момента никой не успя (научно) да докаже, че скритите кадри могат да накарат някого да прави нещо. далеч по-прост е примера със скарата на открито - когато замирише на кюфте и на хората им се прияжда (нищо по-различно от опитите на Павлов с кучето, мен ако ме питаш, защото започва слюноотделяне и отделяне на стомашни сокове).
зная колко готино е да си мислим, че манипулацията е толкова лесна и че постоянно сме зомбирани, но - повярвай ми - нито е лесно, нито става така.
според скромния ми 10 годишен опит в областта на маркетинга - хората потребяват с емоция и разум (70/30) на ниво съзнание. при подсъзнателното - до момента (подчертавам) никой не е успял да го докаже. след всеки уж успешен опит се прави нов, независим и се оказва, че... ами , че не работи)))
ако наистина се интеесуваш как се манипулира - не само чрез реклама - ще ти пратя линкове))))
Струва ли ми се или си мислиш, че споря с теб ?
п.п: сега ще се разбере кой не пие сутрин достатъчно кафе ... :D
;) За кафето трябва да те разочаровам - пия чай .
след 1957 година експериментът с кока колата е повторен поне 50 пъти. без никакъв ефект (понеже това не е готина новина го пише само в специализираните учебници по маркетинг и по психология). до момента никой не успя (научно) да докаже, че скритите кадри могат да накарат някого да прави нещо. далеч по-прост е примера със скарата на открито - когато замирише на кюфте и на хората им се прияжда (нищо по-различно от опитите на Павлов с кучето, мен ако ме питаш, защото започва слюноотделяне и отделяне на стомашни сокове).
зная колко готино е да си мислим, че манипулацията е толкова лесна и че постоянно сме зомбирани, но - повярвай ми - нито е лесно, нито става така.
според скромния ми 10 годишен опит в областта на маркетинга - хората потребяват с емоция и разум (70/30) на ниво съзнание. при подсъзнателното - до момента (подчертавам) никой не е успял да го докаже. след всеки уж успешен опит се прави нов, независим и се оказва, че... ами , че не работи)))
ако наистина се интеесуваш как се манипулира - не само чрез реклама - ще ти пратя линкове))))
Опитът си е опит , но кажи тогава защо наистина повечето хора действително купуват масово рекламирани продукти и услуги , както и се вслушват в политическите послания ? Ако това не е зомбиране ( дори да допуснем, че не е заради 25-ти кадър ) - какво да го охарактеризираме ?
:)) Билков как ти звучи ?
Ами да, защо мислиш в предния пост пуснах това : Както добре отбелязва Йозеф Киршнер в своята книга “Манипулирайте, но правилно” - “Колкото броят на повторенията на твърденията е по-голям, нараства и готовността на човек да се вслуша в посланието. Този ефект нараства, ако се умножава и броят на последователните повторения.”
09.05.2010 10:24
- нужда
- подражание
-страх
-гордост
като най-интересната част е, че за нуждата даваме около 15-20 % от парите си, останалото е заради другите 3 причини.
за политиката не смея да взимам отношение (не съм професионалист), но подозирам, че и там е същото, даже пропорциите са подобни.))))
Най-омразна ми беше рекламата на Спрайт за оня багер дето смазва горкия инженер :D
Разбирам, че беше от оня тип , модерния - да се говори за нея, макар и да действа шокиращо, ама въпреки това - дразнеше ме. Спрях да пия спрайт.. :D
- нужда
- подражание
-страх
-гордост
като най-интересната част е, че за нуждата даваме около 15-20 % от парите си, останалото е заради другите 3 причини.
за политиката не смея да взимам отношение (не съм професионалист), но подозирам, че и там е същото, даже пропорциите са подобни.))))
Значи обобщено - поради липса на свое мнение . Има нещо такова - далеч по-лесно е да приемеш наготово нечий поднесен на тепсия възглед, отколкото да изградиш свой уникален такъв ;)
Най-омразна ми беше рекламата на Спрайт за оня багер дето смазва горкия инженер :D
Разбирам, че беше от оня тип , модерния - да се говори за нея, макар и да действа шокиращо, ама въпреки това - дразнеше ме. Спрях да пия спрайт.. :D
:)) Добре си направил. Това си е чиста проба агресия . Сещам се и за детското филмче "Том и Джери", където агресията също изобилства .... отново нещо ни внушават ;)
09.05.2010 10:35
но светът - за щастие не е само Сомалия (или болен български пенсионер, който не е в тези рамки).
говоря за останаите - да го наречем 70-80 %.
колко чанти трябват на една жена? колко вратовръзки на един мъж? колко чифта обувки имаш? (1 или повече?).
и не забравяй, че са интересни тези, които могат да купуват. бедните - не са))))
(малко гадно е, но си е истина)
09.05.2010 11:05
само сметни колко е акциза на горивата (нафтата я сипвам на 2.23 лева) и ще разбереш)))
а с рекламите се тормозят хората, които имат излишъци - демек, могат да си позволят нещо извън минимума за оцеляване.
пак напомням - виж колко обувки, маратонки, ризи и дънки имаш в гардероба и ще се сетиш, че купуваш заради страх, гордост и подражание. не, че е лошо - и аз съм така. и светът се развива заради потреблението, не заради нещо друго)))
11.05.2010 12:10
Но има и нещо хубаво. Срещу гадната реклама има измислено нещо- ДИСТАНЦИОННОТО!
2. universalnite000.blog.bg - интересен поглед към света
3. Беседа за трепетното отношение към словото на истината
4. мудрите
5. yosif.net
6. ПЪТЯТ НА ДУШИТЕ
7. ВОИНЪТ НА СВЕТЛИНАТА
8. 2012 , А ПОСЛЕ
9. ГМО - БОМБА СЪС ЗАКЪСНИТЕЛ
10. Началото на Обрата
11. РАЗМИСЛИ ЗА СОЦИАЛНИТЕ ИНОВАЦИИ
12. ОЩЕ РАЗМИСЛИ ЗА СИСТЕМАТА
13. РАЗМИСЛИ ЗА СИСТЕМАТА - ДЕМАГОГИЯТА
14. РАЗМИСЛИ ЗА АВТОРИТАРНОСТТА
15. РАЗМИСЛИ ЗА СИСТЕМАТА - АГРЕСИВНОСТТА
16. РАЗМИСЛИ ЗА СИСТЕМАТА - РЕКЛАМАТА
17. РАЗМИСЛИ ЗА СИСТЕМАТА - ЦВЕТОВЕ И ВЪЗДЕЙСТВИЕ
18. АВЕСАЛОМ ПОДВОДНИ - ЗАКОНЪТ НА КАРМАТА
19. АВЕСАЛОМ ПОДВОДНИ - КАРМА И ЕГРЕГОР
20. ЧАКРИТЕ
21. Нео и Подводни за промените
22. savremennik.blog.bg
23. ferdi.blog.bg - посланията
24. тибетско коремно-ключово упражнение