Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.12.2009 15:10 - ЗА ГОРДОСТТА И ДОСТОЙНСТВОТО
Автор: galatceq Категория: Хоби   
Прочетен: 1442 Коментари: 3 Гласове:
2



На много места в този сайт съм споменавал, че гордостта е най-големият човешки недостатък. Сега ще се опитам да обясня защо това е така.
Първо ми се иска да направя разграничение между гордост и достойнство. Гордостта винаги се базира на въображаеми, илюзорни човешки качества, т.е. на това, което ни се иска (ама много ни се иска) да бъдем. Затова, когато някой се опита да каже или покаже, че нямаме това, което си въобразяваме, че имаме, се чувстваме засегнати, заплашени, защото дълбоко в себе си ние знаем, че се самозалъгваме, но не искаме да си го признаем, защото на това се крепи нашето самочувствие, а ако то рухне – преживяваме дълбока личностна криза. И точно затова гордостта е най-страшния порок, защото изгражда и защитава егото – това въображаемо Аз, което ни се иска да бъдем.
Обратно на гордостта – достойнството се базира само на реално съществуващи качества и то не може да бъде уязвено и засегнато – никой не може да ни обиди, ако твърди, че нямаме някакво качество, което дълбоко в себе си знаем, че притежаваме, а и всеки ден се убеждаваме, че то ни върши прекрасна работа. Така че, достойнството не изпитва нужда да се защитава и е една броня на нашия ДЕЙСТВИТЕЛЕН Аз.
Забележете действието на комплиментите – ако те потвърждават наши въображаеми качества, ние се чувстваме поласкани и ни е приятно, защото чуждите твърдения заглушават нашите съмнения. Но ако комплиментите са насочени към качества, които действително притежаваме, ние изпитваме досада, защото знаем, че се опитват да ни манипулират.
http://www.yosif.net/articles.php?lng=bg&pg=803




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. martosh - и аз мисля над това напоследък
30.12.2009 15:20
Много често забелязвам се лъская.
цитирай
2. galatceq - :) А правиш ли нещо на практика, или ...
30.12.2009 15:26
:) А правиш ли нещо на практика, или само мислиш?
цитирай
3. анонимен - :|
08.12.2011 11:34
Аз по-скоро се дразня, когато ми правят комплимент за нещо, което знам, че не притежавам защото знам че се опитват да ме манипулират. За жалост и съм доста горделива, опитвам се да махна всички качества които притежавам и не одобрявам, но е трудно - егоизъм, непрекъснато търсене на одобрение от другите, страх от това да съм сама без приятели, аз самата манипулирам хората понякога, критикувам в общи линии всички негативи които чета в постовете Ви са част от мен и се опитвам да ги прамахна, но струва ми се още не съм открила правилния начин смятам че ще стане стига да го искам достатъчно силно...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: galatceq
Категория: Хоби
Прочетен: 2332572
Постинги: 507
Коментари: 2666
Гласове: 9047
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930